Bon turystyczny - skontaktuj się!
 

Regulamin                                         

Standardów Ochrony Małoletnich (SOM)

Realizując wynikający z Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, obowiązek wprowadzenia przez podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, działań w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich oraz uznając swoją rolę w zapewnieniu osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie pobytu w obiekcie hotelowym oraz w zapewnieniu poszanowania praw dziecka, hotel Ester tym dokumentem wprowadza:

  • standardy dostosowane do charakteru i rodzaju prowadzonych usług,
  • zasady zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy personelem oraz małoletnim,
  • procedury identyfikacji osoby małoletniej, jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa
  • procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro osoby małoletniej jest zagrożone.

Działania te mają zapewnić osobom małoletnim należytą ochronę podczas ich pobytu w obiekcie hotelowym poprzez realizację prawnego i społecznie uzasadnionego obowiązku współpracy w tym zakresie z organami ścigania, stałe szkolenie i edukację personelu oraz intensywny nadzór nad realizacją standardów ochrony małoletnich

 

  • 1. Postanowienia ogólne

Ilekroć w dokumencie jest mowa o

  1. Ustawa – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  2. Hotel – rozumie się przez to hotel Ester , ul. Szeroka 20, 31-053 Kraków, NIP: 676-22-74-897
  3. Dyrektor Hotelu – rozumie się przez to osobę zarządzającą Hotelem.
  4. Pracownik hotelu – rozumie się przez to osobę wchodzącą w skład personelu Hotelu, niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac w Hotelu.
    Uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego jest zagrożone – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka Personelu lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  5. Małoletni – należy przez to rozumieć osobę poniżej 18 roku życia.
  6. Opiekun małoletniego – należy przez to rozumieć rodziców sprawujących władzę rodzicielską nad dzieckiem, osobę wyznaczoną do opieki przez sąd opiekuńczy, czyli opiekun prawny oraz o opiekun faktyczny.
  7. Osoba odpowiedzialna za składanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa – rozumie się przez to osobę sprawującą funkcje Dyrektora hotelu w tym osobę sprawującą tą funkcję przejściowo lub tymczasowo.

 

  • 2. Zasady identyfikacji Dziecka przebywającego w hotelu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa.
  1. Identyfikacji Małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu, dokonują pracownicy hotelowej recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów Małoletniego oraz Opiekuna małoletniego, z którym przebywa on w Hotelu.
  2. W razie braku stosownych dokumentów identyfikacja odbywa się na podstawie rozmowy z Opiekunem małoletniego oraz z Małoletnim, któremu należy zapewnić możliwość swobodnej i nieskrępowanej wypowiedzi. W szczególności Personel recepcji powinien zwrócić uwagę czy Opiekun małoletniego nie udziela odpowiedzi na pytania za Małoletniego, w jakikolwiek sposób nie utrudnia kontaktu lub nie wywiera presji na Małoletniego.
    W trakcie rozmowy Personel recepcji ustala relację Małoletniego w stosunku do Opiekuna małoletniego dane personalne Małoletniego oraz dane kontaktowe do rodziców Małoletniego lub jego opiekuna prawnego w celu potwierdzenia posiadanej przez nich wiedzy oraz wyrażonej zgody na przebywanie Małoletniego wraz z Opiekunem Małoletniego na terenie Hotelu.
  3. Jeżeli Opiekun małoletniego nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym Małoletniego, należy poprosić tę osobę o okazanie stosownego dokumentu tj. zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez Małoletniego pod opieką Opiekuna małoletniego.
  4. W każdym przypadku należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom korzystającym z Hotelu bezpieczeństwa, a obowiązek taki wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

 

  • 3. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro Małoletniego, znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone
  1. Uzasadnione przypuszczenie, że dobro Małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone występuje w szczególności wtedy, gdy w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w § 2 ust. 1-3 Personel recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości, co do relacji łączącej Małoletniego z Opiekunem Małoletniego lub gdy ktokolwiek z Personelu hotelu stwierdzi, że dobro Małoletniego jest zagrożone w szczególności poprzez zaobserwowane okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie Małoletniego lub gdy Małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy Małoletni sam poinformuje o krzywdzeniu.
  2. Pracownicy Hotelu powinni, w kontaktach z Małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy Małoletni jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wówczas także tę okoliczność.
  3. Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Hotelu jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnych działań w tym do zawiadomienia Dyrektora hotelu o tej sytuacji.
  4. Pracownik Hotelu, może podjąć również bezpośrednie działania mające na celu ochronę Małoletniego, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, Małoletniego, ani też osób postronnych. Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa.
  5. Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować z zachowaniem zasady proporcjonalności względem zaistniałej sytuacji i w sposób racjonalny.
  6. W przypadku gdy świadkami nietypowych lub podejrzanych sytuacji jest Personel innych komórek organizacyjnych, np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy ochrony, powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Hotelu lub osobę przez niego wyznaczoną, która zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
  7. Dyrektor hotelu lub osoba przez niego wyznaczona podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzanym Opiekunem małoletniego w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.

 

  • 4.Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
  1. Po powiadomieniu przez Pracowników Hotelu w sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach Dyrektor Hotelu lub osoba przez niego wskazana jest zobowiązany do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
  2. W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy pracownik Hotelu.
  3. Po powiadomieniu policji pracownicy Hotelu powinni zadbać, by Małoletni oraz Opiekun małoletniego, który mógł popełnić przestępstwo, nie oddalili się z Hotelu przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu (np. zabezpieczenie nagrań z kamer monitoringu).

 

  • 5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Hoteli do stosowania Standardów
  1. Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Hotelu do stosowania Standardów są wyznaczeni w wewnętrznych procedurach Koordynatorzy (Dyrektor Hotelu)
  2. Pracownicy Hotelu będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów w ramach szkoleń wewnętrznych.

 

  • 6.Postanowienia końcowe
  1. Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla reakcji gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w Hotelu przedmiotowych procedur.
  2. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
  3. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.hoteldavid.pl, a także zostaną zamieszczone w recepcji hotelowej, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
  4. Standardy wchodzą w życie z dniem 15.02.2024 roku.

elogo

adr Szeroka 20, 31-053 Krakówfon (+48 12) 429 11 88, (+48 12) 426 48 00, fax: (+48 12) 429 12 33mail biuro@hotel-ester.krakow.pl 

plansza informacyjna PFR pion srodkowa